Historia i Badania nad Kirtan Kriją - wywiad dr Dharma

Kirtan Kriya – Historia, Badania Naukowe i Korzyści z Praktyki
Wywiad z dr Dharma

Video w j.angielskim, streszczenie wywiadu w j. polskim poniżej

Kliknij i pobierz medytację  Kirtaj Kriya w PDF 

Badania nad Kirtan Kriją potwierdzają jej skuteczne działanie w zapobieganiu i leczeniu demencji. W USA i Wielkiej Brytanii coraz częściej lekarze zalecają praktykę tej medytacji pacjentom. Wszystkie badania były i są prowadzone na ludziach, którzy najczęściej nigdy nie praktykowali żadnej jogi i medytacji. Dr Dharma mówi w wywiadzie: ”nie mieliśmy nawet zbyt dużo czasu żeby wytłumaczyć uczestnikom badania technikę i jej znaczenie. Po prostu robili ją codziennie przez 12 minut i uzyskiwali rezultaty. (…) Nie musisz robić jej doskonale, ale po prostu ją rób!”

Yogi Bhajan udzielał wywiadu ówcześnie młodszemu dr Dharmę i jego żonie o Kirtan Kriji. W pewnym pomencie zaznaczył, że tłumaczy im Kirtan Kriję, po to by oni dzielii się nią kiedy ludzie będą się starzeć i powiedział im by studiowali Kirtan Kriję. I tak przez następne 12 lat badali Kirtan Kriję. ”Kirtan” znaczy śpiewać, ”krija” oznacza kompletne działanie, ”Kirtan krija” oznacza ”ćwiczenie śpiewania”.

Badania nad medytacją rozpoczęły się w 1949, kiedy szwajcarski naukowiec odkrył dwa punkty na podwzgórzu, jeden który był stymulowany elektrycznie wytwarzał stres; drugi podczas stymulacji odprężał i relaksował. Za to odkrycie szwajcarski doktor dostał nagrodę Nobla. 25 lat później dr Herbert Benson, z którym pracował dr Dharma będącw szkole medycznej na Harvardzie, odkrywa zależność pewnych zjawisk w ciele, kiedy stosuje się relaksację (technikę medytacyjną).

W Kirtan Kriji jest mantra, koncentracja, ułożenie dłoni i pozycja ciała. Jest to kompletna technika aktywująca cały mózg. Kirtan Kriję powinno robić się z rozluźnioną szczęką, tak że dźwięk przesuwa się od góry do dołu (wyobrażając sobie dźwięk przesuwający się w kształcie litery L, od czubka głowy do punktu trzeciego oka). W ciągu 12 lat badań Dr Dharma odkrył, że Kirtan Krija praktykowana przez 12 minut dziennie przez 8 tygodni,  na stałe powoduje następujące zmiany:

  • silnie otwiera krążenie do mózgu
  • aktywuje duże obszary mózgu
  • aktywuje strategiczne rejony dla pemięci – zapobiegając całemu procesowi utraty pamięci
  • stopniowo odwraca objawy utraty pamięci u pacjentów z demencją
  • wpływa na zdrowie genetyczne – telomery, których wielkość jest odpowiedzialna za długość życia komórki, u osób ćwiczących Kirtan Kriję powiększyły się o 43% co jest przełomowym odkryciem w dziedzinie długowieczności i starzenia się; długie telomery oznaczają lepszą pamięć i dłuższe życie (ze starożytnego punktu widzenia, guru Sikhów przepowiadali, że Poprzez czantownie mantry aktywujesz jądro twojego istnienia i wytwarzasz Amrit (nektar))

Dr Dharma mówi o duchowym fitness, robiąc medytację, nie tylko zapobiega się utracie pamięci, ale zyskuje się wewnętrzną głębię i bogactwo. Kirtan Krija jest bardzo prostą i dostępną techniką dla każdego. Dr Dharma daje wskazówki jak zainspirować starszą osobę, np. własną babcię do praktyki Kirtan Kriji:

  • Zajmuje tylko 12 minut
  • nie musisz zmieniać swojego życia, nie musisz wydawać tysiące dolarów na prywatne kliniki
  • nie musisz specjalnie siadać, możesz siedzieć na łóżku
  • nie musisz skanować ciała, myśleć o oddechu
  • nie musisz nawet poświęcać jej uwagi (oczywiście lepiej kiedy jesteś uważny)
  • nie musisz nawet robić jej dobrze, poprostu ją rób!

”Testowaliśmy tę metodę na setkach nowicjuszy, który nie mieli w nigdy doczynienia z medytacją. Widzieliśmy zmieny w aktywności mózgu (poprzez skan spektralny). Sami uczestnicy zauważali zmiany w swojej pamięci, samopoczuciu i jakości snu.

Dr Dharma obecnie przygotowuje badania na większą skalę w różnych rejonach USA, które ma nadzieję, globalnie zmienią podejście w prewencji i leczeniu Alzheimera.

strona polecana przez dr Dharma:

Kirtan Kriya Yoga Singing Exercise